Minja
This information in English 🇬🇧
Diese Informationen auf Deutsch 🇩🇪
Animatie: Pauline Los
Sound: Robert van der Tol
Het verhaal
Minja, dochter van zeekoningin Walja, verlangt naar de mensenwereld, maar is voorbestemd om te trouwen met zeekoning Scholper. Minja wil dat niet: ze vindt Scholper koud, een wezen zonder gevoel en liefde. Dan ziet ze op het strand een jongeman, die gitaar speelt en een prachtig lied zingt. Ze is op slag verliefd.
Op de dag van de bruiloft zoekt Scholper zijn bruid, maar zij zwemt naar het strand op zoek naar haar geliefde. In al zijn liefde springt de jonge man in zee in een wanhopige poging Minja te bereiken. Dan laat Scholper een storm opsteken.
Bekijk fragment
Youtube inhoud kan niet getoond worden met je huidige cookie-instellingen. Selecteer "Toestemmen & tonen" om de inhoud te zien en de Youtube cookie-instellingen te accepteren. Meer info kun je lezen in onze [Privacyverklaring](/privacyverklaring/. Je kunt je altijd weer afmelden via je [cookie-instellingen] /cookie-instellingen/.
maker aan het woord
Pauline Los
Deze film is gebaseerd op een Fries sprookje Minja de dochter van de zeekoningin, in dichtvorm geschreven door Pieter Jelles Troelstra (1860-1930).
Luister naar het fragment uit het gedicht, waarin Minja en haar geliefden elkaar proberen te vinden in de woeste golven.
Wat me in dit verhaal erg aansprak, was dat het zich voor een groot deel onder water afspeelt. Voor het onderwaterleven, heb ik me voor het grootste deel laten inspireren door dieren en planten die in de Waddenzee voorkomen.
Als animatievorm heb ik gekozen voor cut-out animatie. Ik werk hoofdzakelijk met papier. Het decor bestaat uit platte delen, aangevuld met 3-D elementen. Wat ik mooi vind aan deze eenvoudige vorm is de sterke suggestie die ervan uit gaat.
Eén van mijn inspiratiebronnen is de Duitse filmmaakster Lotte Reiniger (1899-1981),die bekend was om haar silhouet-animaties. Zij werkte op een glastafel waar ze het decor en de figuren op neerlegde en frame voor frame bewoog.
Ik doe het anders. De decors van deze film zijn opgebouwd als 3D decor, waarin de figuren meestal door stangetjes worden aangestuurd. Ik grijp hiermee terug op de oeroude techniek van de schaduwpoppen. Alleen de gitarist die in het verhaal voorkomt, laat ik via stop-motion tot leven komen en wordt dankzij digitale technieken aan het decor toegevoegd.
Ik vond het een uitdaging om het verhaal te vertellen zonder gebruik te maken van tekst. Het is leuk om te zien hoe je door beeldtaal de spreektaal niet nodig hebt en ook complexe zaken begrijpelijk in beeld kan brengen. De muziek speelt daar een essentiële rol in. Er ontstond een nauwe samenwerking tussen mij en de componist Robert van der Tol. Hij wist de sfeer prachtig te vertalen naar de muziek. Een niet gemakkelijke opdracht omdat de film veel sfeerwendingen kent, die in korte tijd plaatsvinden.